Lip Stick Percussion Duo 2017

Lip Stick Percussion Duo 2017

Lip Stick geeft een uniek concert in de Protestantse kerk   

 

Dat marimba’s en klassieke muziek goed samen kunnen gaan dat ondervonden de bezoekers van Stichting Classic Concerts op zondag 19 maart in de dorpskerk aan het Kerkplein. Het vrouwelijke percussion duo Lip Stick met de Spaanse Maria Martpay en de Nederlandse  Laura Trompetter zorgden voor deze bijzondere combinatie.  

@Nel Kerkman

In het voorste gedeelte van de kerk stonden twee marimba’s opgesteld met aan de zijkanten diverse drumstellen. Muziekinstrumenten die normaliter niet in een klassiek concert gebruikt worden dus de verwachtingen waren hoog bij de concertgangers. De entree van de musici was al verrassend te noemen twee jonge vrouwen gekleed in een bijzondere concert outfit, beide in een korset, lange broek, hoge hakken en rode lippenstift, daarmee deden zij hun naam ‘Lip Stick’ eer aan.

Zeer verrassend

In het programmaboekje stonden klassieke namen zoals Bach, Rachmanioff tot aan Piazzolla vermeld, zou het wel goed komen? Na de eerste klanken op de marimba’s waar de nagebootste hartslag duidelijk te horen was in het stuk met ‘Etude in c# mineur’ werd al direct de goede toon gezet. Het beloofde een uniek concert te worden. Hoewel de dames qua uitstraling van elkaar verschillen, de een blond en de ander met donker haar, vullen zij in de muziek elkaar perfect aan. De ene keer waren de klanken teder maar ze konden ook indringend de kerk binnenrollen. Je had gewoon ogen en oren tekort om alles in je op te nemen. Bij het gebruik van het slagwerk stonden Maria en Laura tegenover elkaar soms werd het een vraag en antwoordspel, af en toe synchroon maar altijd met veel passie. Wat een tempo en energie.

Met handen en voeten

En omdat Maria nog geen goed Nederlands sprak, was Laura degene die alles aan het publiek uitlegde over een muziekstuk. Ook de uitleg over de diverse stokken die wisselende klanken gaven op de houten staven was leerzaam. Maar de dames gebruikten niet alleen de stokken ook het voetenwerk werd gebruikt bij de Tango no. 3 from Tango Suite. Na de pauze was ‘Clapping Music’ bijzonder want het nummer werd alleen met handgeklap ten horen gebracht! Het slotstuk Udacrep Akubrad was een aaneenschakeling van oosterse klanken en bracht het publiek in extase. Iedereen was het erover eens, de organisatie van Classic Concerts had ook nu zijn uiterste best gedaan om iets unieks aan te bieden.

 


Comments are closed.